het verhaal van het Nederlands in honderd woorden

Prijs € 17,95

Uitverkocht

Ludo Permentier

Paperback | April 2009 |

Gebaseerd op 2 beoordelingen

Met humor vertelt Ludo Permentier een verhaal over taal, en over onszelf Nee, de auteur van dit boek weet niet alles over woorden. Hij toont wel aan dat in woorden veel te vinden is over onze wereld, ons verleden, onze verborgen gevoelens en gedachten, de manieren waarop we met elkaar omgaan. Dit is dus niet alleen een verhaal over het Nederlands, maar ook een verhaal over mensen. Het vertrekt honderd keer uit een zinnetje dat u misschien zelf al hebt uitgesproken (`Ik doe mijn ding ), of dat u in de krant hebt gelezen zonder dat er een lampje ging branden (`De schietpartij was een fait divers ), of dat in de gesproken of digitale media tussen al het gedaas verloren is gegaan (`Ah, op die manier ). Ludo Permentier gaat aan zulke zinnetjes dan toch peuteren, en probeert te achterhalen wat erin zit, of het nu een vooroordeel, een denkfout of een marketingtruc is. Dat levert verrassende, grappige, soms ontroerende verhalen op. Over taal, dus, maar vooral over onszelf.

Recensies

21-mei-2013

Saskia Bogaart

Alle 1 beoordelingen

Ludo Permentier
Manteau
9789085421351
Bindwijze
Paperback
April 2009
Categorie
Algemeen

21-mei-2013

Saskia Bogaart

Woordbeschouwing

Veel taalliefhebbers zijn vooral woordenliefhebbers. Ze zijn dol op welluidende, vreemde, moeilijke of archaïsche woorden, die voor hen zelfs nóg interessanter worden als er een verhaal achter zit, bijvoorbeeld over de herkomst. En er zijn de woordenliefhebbers bij wie woorden aanleiding zijn tot beschouwingen over wat die woorden bij hen losmaken. De Vlaamse taaljournalist Ludo Permentier is iemand van de laatste, beschouwende soort. In zijn boek Woorden weten alles neemt hij steeds een woord dat hem is opgevallen als uitgangspunt voor een bespiegeling, een overdenking of soms een mijmering over taal en taalgebruik. En over hoe die woorden iets zeggen “over onze wereld, ons verleden en onze verborgen gevoelens en gedachten”. De honderd stukjes, oorspronkelijk verschenen als column in de Vlaamse krant De Standaard, noemt hij zelf “wandelingen en observaties” in het landschap van de taal. Recensie uit Onze Taal

Ludo Permentier
Manteau
9789085421351