Het succes van tweetalig opvoeden (e-Book)

gids voor ouders en opvoeders

Prijs € 18,99

Elisabeth van der Linden, Folkert Kuiken

EPUB met digitaal watermerk | April 2014 |

Dit boek is bedoeld voor ouders en opvoeders die te maken hebben met tweetalige opvoeding. Tweetaligheid komt steeds vaker voor doordat mensen naar andere landen vertrekken om daar te gaan wonen en werken. Dit boek wil ouders en opvoeders helpen om de vraag te beantwoorden of het al dan niet een goed idee is om hun kinderen tweetalig op te voeden. Enkele hoofdstukken geven inzicht in de taalontwikkeling van eentalige en tweetalige kinderen. Voorts gaan de auteurs in op de vraag hoe ouders een tweetalige opvoeding het best kunnen aanpakken. Verschillende dilemmas en lastige vragen worden besproken. Zo komt de vraag aan de orde of het niet moeilijk is voor kinderen om twee of meer talen tegelijk te leren. Ook wordt het verschijnsel besproken dat kinderen hun twee talen soms door elkaar lijken te halen. Maar er wordt ook de nodige aandacht besteed aan de enorme voordelen van tweetaligheid en aan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar het tegelijkertijd leren van twee talen. Enkele hoofdstukken gaan ook in op de rol van crèche en school bij de tweetalige opvoeding. Door de brede bespreking van het verschijnsel tweetaligheid is het boek een aanrader voor iedere lezer die in tweetaligheid geïnteresseerd is. OVER DE AUTEURS ELISABETH VAN DER LINDEN was tot voor kort hoofddocent Frans en Roemeens aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een groot aantal publicaties op haar naam staan over het leren van vreemde talen en over tweetaligheid bij kinderen. FOLKERT KUIKEN werkte als docent NT2 (VU) en docent (tweede)taalverwerving (UvA) en is sinds 2005 bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal vanwege de gemeente Amsterdam (UvA). Hij is (mede)auteur van verschillende leermiddelen en handboeken. PRIJZEN "Het succes van tweetalig opvoeden" won in 2013 de LOT Populariseringsprijs.

Acco uitgeverij
9789033496516
April 2014
1146068 bytes
188

21-mei-2013

Saskia Bogaart

Tweetalig opvoeden

Ouders met verschillende nationaliteiten en ouders die tijdelijk in het buitenland wonen, krijgen te maken met de vraag of ze hun kind tweetalig moeten opvoeden. In Het succes van tweetalig opvoeden zullen ze zeker genoeg informatie vinden om tot een weloverwogen besluit te komen. Het boek vergelijkt de taalontwikkeling van eentalige en tweetalige kinderen, en geeft een overzicht van het wetenschappelijk onderzoek naar tweetalig opgroeien. Verder bespreken de auteurs de voordelen van het tweetalig opvoeden, en gaan ze uitgebreid in op de vraag hoe je daarbij het best te werk kunt gaan. Ten slotte staan ze ook stil bij de rol van crèche en school. Recensie uit Onze Taal.

Acco uitgeverij
9789033496516
April 2014