De Wezenlozen (e-Book)

Prijs € 10,99

Niet beschikbaar

Wytske Versteeg

EPUB met digitaal watermerk | September 2012 |

Negentien jaar geleden heeft classicus Siegfried van Oort een besluit genomen dat het leven van Gone, een van zijn dochters, voor altijd zou veranderen: hij ontzegde haar de taal. Nu is hij stervende en heeft hij spijt. Want wat moet zijn dochter, die alleen met hém communiceert, als hij er niet meer is? Dan duikt zijn broer George op, Siegfrieds tegenpool en aartsvijand, een oppervlakkige, moddervette ster uit een realityshow. Uitgerekend hem lijkt de eenkennige Gone te vertrouwen, maar haar verblijf in zijn villa wordt een ramp: Gone weigert te eten. De ontwikkelingen die volgen brengen het meisje buiten ieders bereik. Maar wat heeft deze familie hier gebracht, op het punt van uiteenvallen? Wie probeert hier wie te redden? En waarom zijn alle reddingspogingen toch zo halfslachtig? De wezenlozen is een sublieme, meeslepende roman over roem en verval, koestering en jaloezie, Griekse tragedie en reality-tv. Met De wezenlozen profileert Wytske Versteeg zich in één klap als een fonkelende nieuwe ster aan het literaire firmament. Wytske Versteeg (1983) is politicologe. In 2008 publiceerde zij een filosofieboek voor een breed publiek, Dit is geen dakloze, dat werd genomineerd voor de Jan Hanlo Essayprijs. Ze publiceerde onder meer in Trouw, Filosofie Magazine en Folia, en won de Kwakoe Literatuurprijs. Haar teksten werden ook bekroond in de verhalenwedstrijd van het literaire tijdschrift De Brakke Hond en de essaycompetitie van maandblad Streven. 'Lees drie zinnen en je weet met een echte schrijver van doen te hebben. Lees een alinea en je bent betoverd. In authentiek en talentvol proza voert de auteur je mee in een even bizar als alledaags drama. Deze schrijver overtuigt op alle fronten. In dit geval was de jury unaniem.' juryrapport kwakoe literatuurprijs. 'De teksten van Versteeg werken als een eyeopener. Je wordt aan het denken gezet.' haarlems dagblad.

Wytske Versteeg
Prometheus
9789044620771