De omwegen (e-Book)

Prijs € 9,99

Jeroen Theunissen

EPUB met digitaal watermerk | Maart 2013 |

Gebaseerd op 6 beoordelingen

De drie Jos, een drieling, vieren hun achttiende verjaardag in de maand dat Kurt Cobain zelfmoord pleegt. Ze hebben grote maar onduidelijke idealen, verlaten het ouderlijk huis en trekken de wijde wereld in. De eerste wordt wereldverbeteraar, de tweede multimiljonair, de derde een gespierde avonturier en womanizer. Thuis verkommert intussen hun moeder, een dame die geboren is op het precieze moment dat Robert Schuman sprak over een Europa dat zich in kleine maar concrete stappen moest verenigen. De omwegen is een breed geschilderd familieverhaal van een naoorlogs gezin waarin te veel ongezegd is gebleven. Onvergetelijke personages zijn op zoek naar een goed leven, naar zichzelf en naar een manier om zich verbonden te voelen. Met veel gevoel voor menselijkheid beschrijft Jeroen Theunissen hun niet zelden tragikomische lotgevallen, zodat De omwegen uitgroeit tot een kroniek van onze tijd. De omwegen is de vierde roman van Jeroen Theunissen (1977).

Jeroen Theunissen
De Bezige Bij Antwerpen
9789460421648
Maart 2013
907767 bytes
331

8-apr-2013

Tom De Steur

Intrigerende familiekroniek

Deze verbluffende familiekroniek schetst een caleidoscopisch beeld van het Vlaanderen van de voorbije decennia. ‘De Omwegen’ verhaalt hoe een drieling (de drie Jo’s: Joris, Jonas en Johan) volwassen wordt in de nineties en noughties. In de maand dat grunge icoon Kurt Cobain het leven laat, worden de Jo’s achttien. Is de wereld wel klaar voor hen? Neen, blijkt algauw. Terwijl Jonas na enkele moeilijke jaren plots wel erg big wordt in de wankele haute finance van de VS, verdwijnt Joris schijnbaar van de radar, zoekt vreemde streken op, bang om de confrontatie met zichzelf op te zoeken. Misschien het intrigerendst is echter het parcours dat hun oudste broer Johan aflegt, duidelijk een man van extremen. Zijn doorheen het boek erg veranderende wereldbeeld heeft een grote invloed op de maatschappij die hij maar niet lijkt te vatten. Deze roman grijpt ook verder terug in het verleden: op een prachtig subtiele manier beschrijft Jeroen Theunissen de woelige relatie van de ouders van de Jo’s, Guy en Anita Goetgeluck, die elkaar leerden kennen in de wel erg broeierige jaren zeventig. ‘De Omwegen’ is meer dan zomaar een familieroman. Politiek, filosofie en maatschappijkritiek worden naadloos met de sores van de Goetgelucks verweven in dit episch verhaal. De levensechte personages, de vlotte schrijfstijl en het brede opzet zorgen voor een bijzonder aangename leeservaring. Een boek dat me nog lang zal bijblijven.

7-apr-2013

Monika Desmet

Heel Vlaanderen in één boek.

Heel Vlaanderen in één boek. Verrassend, meeslepend, en met aanstekelijke humor geschreven. Zeer herkenbare generatieconflicten en innerlijke zoektochten zijn nauwkeurig realistisch uitgewerkt. Qua opbouw zit het boek knap in elkaar. De tijdsprongen zijn veeleer meerwaarde dan plotverstorende factor. Een bont gezelschap personages kruist elkaars pad op een ongedwongen natuurlijke manier. Hun omwegen vormen de rode draad door het verhaal. De roman telt 400 pagina's maar leest als een trein. Een aanrader!

Jeroen Theunissen
De Bezige Bij Antwerpen
9789460421648